Ētikas kodekss
SIA "Saldus Zeme II" ir pievienojusies arī LMĒP Ētikas kodeksam.
Biedrība “Latvijas Mediju ētikas padome”
Reģ.nr. 40008283017
Juridiskā adrese:
Dzirnavu iela 21, Rīga, LV-1010
Pielikums Nr.1
Biedrības “Latvijas Mediju ētikas padome”
2018. gada 12. decembra
dibināšanas lēmumam
Ar grozījumiem, kas izdarīti 2019. gada 27. februāra Biedru kopsapulcē
Biedrības “Latvijas Mediju ētikas padome” - ĒTIKAS KODEKSS
1. Kodeksa mērķis un tvērums
1.1. Kodeksa mērķis ir noteikt biedrības “Latvijas Mediju ētikas padome” (turpmāk – Biedrība) apstiprinātos
profesionālās ētikas un uzvedības pamatprinicpus informācijas iegūšanas, uzglabāšanas, apstrādes un izplatīšanas
procesā saistībā ar plašsaziņas mediju darbu.
1.2. Kodekss aizstāv mediju brīvību un plurālismu, lai nodrošinātu
mediju vides daudzveidību, un vienlaikus veicinātu atbildīgu un profesionālu informācijas iegūšanas, uzglabāšanas,
apstrādes un izplatīšanas praksi.
1.3. Biedrība savā darbībā, līdztekus šim Ētikas kodeksam, ievēro Latvijas
Republikas likumus,
starptautisko tiesību normas un tiesu praksi, ievērojot tajā ietvertās plašsaziņas mediju
ētikas
normas. Izskatot sūdzības, Biedrība ņem vērā arī konkrētajās nozarēs ieviestos ētikas vai
rīcības
kodeksus.
1.4. Biedrība, apkopojot šī Kodeksa piemērošanas praksi, skaidro Kodeksā nostiprināto
principu
saturu, kā arī nepieciešamības gadījumā nodrošina Kodeksa pārskatīšanu plašsaziņas mediju
profesionālās
ētikas un uzvedības principu nostiprināšanai praksē.
2. Kodeksa izmantošana
2.1. Kodekss ir plašsaziņas mediju pašregulācijas dokuments, kas nosaka principus un uzvedību,
par kuru ievērošanu
ir vienojušies Biedrības dibinātāji un biedri. Biedrības biedri rūpējas par šī
Kodeksa ievērošanas mehānismu
radīšanu un izmantošanu plašsaziņas mediju darbībā.
2.2. Kodekss ir paredzēts vienotas profesionālo standartu un
kritēriju izpratnes veicināšanai kā
pamats labas mediju profesionālās prakses attīstībai un izmantojams ņemams
vērā, ka dažādi
mediju tipi, žurnālistikas veidi, žanri un formāti ir vērtējami to redakcionālās politikas, satura
un
tehniskajās robežās.
2.3. Biedrība darbojas tai skaitā kā samierinātājs starp strīdā iesaistītajām pusēm,
izmantojot
Kodeksā nostiprinātās vērtības un principus.
2.4. Kodekss ir saistošs Biedrības biedriem, kā arī
jebkurai personai, kas rakstveidā apliecinājusi
pievienošanos Kodeksam un paziņojusi par to Biedrībai.
3. Vērtības
Šis Kodekss aizsargā tādas plašsaziņas mediju un mediju profesionāļu pamatvērtības kā vārda
brīvība, informācijas
un viedokļu daudzveidība, redakcionālā neatkarība, mediju uzticamība,
autonomija, žurnālistu tiesības, godprātīgums
(objektivitāte), cilvēktiesības, it īpaši bērnu un
nepilngadīgo tiesības, vienlīdzība un diskriminācijas
aizliegums, auditorijas izglītošana, mediju un
auditorijas savstarpējā uzticēšanās.
4. Principi
Biedrība veicina šādu ētiskas prakses principu ievērošanu plašsaziņas mediju un ar tiem saistīto
profesionāļu
darbībā:
4.1. Godprātība – nav pieļaujama un ir novēršama nepatiesas, sagrozītas vai maldinošā formā
pasniegtas
informācijas, pārspīlējuma, stereotipizācijas publiskošana un centieni tīši un aizklāti
ietekmēt auditoriju.
Plašsaziņas medijs pēc iespējas nodrošina šādas informācijas labošanu vai
atsaukšanu.
4.2. Daudzveidība –
plašsaziņas līdzekļi nodrošina sabiedrības tiesības saņemt daudzveidīgu
informāciju un viedokļus no dažādiem
avotiem. Plašsaziņas mediji un ar tiem saistītās personas
ņem vērā dažādus viedokļus arī gadījumā, ja tie šķiet
personīgi nepieņemami.
4.3. Diskriminācijas un naida kurināšanas aizliegums – plašsaziņas mediji rūpējas, lai
publicētajos
materiālos un lasītāju komentāros nebūtu naida runas, aicinājumu uz vardarbību un citas
likumā
aizliegtās darbības. Konstatējot šādas neatbilstības, tās ir pēc iespējas ātri jānovērš, tai
skaitā
ieviešot pašregulācijas mehānismus.
4.4. Faktu un viedokļu nošķīrums – izplatot informāciju ir skaidri
jānošķir fakti no žurnālistu
viedokļiem vai interpretācijas.
4.5. Redakcijas veidota satura un reklāmas
nošķīrums – plašsaziņas medijs nepieļauj slēptas
reklāmas publiskošanu. Apmaksāts saturs tiek nepārprotami nošķirts
no redakcijas veidotā satura.
4.6. Informācijas iegūšana un izmantošana – plašsaziņas mediji iegūst pēc iespējas
vairāk
auditorijai būtiskas informācijas, lai izveidotu pēc iespējas objektīvāku plašsaziņas mediju
saturu;
4.6.1. Faktu pārbaude – plašsaziņas mediji izvairās no nepārbaudītas
informācijas
publicēšanas.
4.6.2. Autentiskuma pārbaude – izmantojot attēlus un dokumentus publicējamā
materiālā, ir
jāpārliecinās par to autentiskumu;
4.6.3. Kritiska attieksme pret avotu – iegūstot informāciju, tā
ir kritiski jāizvērtē, ņemot vērā
informācijas avota profesionālo, finansiālo vai citu ieinteresētību, kā arī
iespējamos interešu
konfliktus.
4.7. Cieņa – plašsaziņas mediji atzīst un ciena ikviena cilvēka unikālo vērtību,
kas uzliek pienākumu
šo vērtību apliecināt saskarsmē, tai skaitā sociālo tīklu vietnēs;
4.7.1. Saudzīga
attieksme pret mazaizsargātām personām – Lai nenodarītu kaitējumu
indivīdam, žurnālists vai cits plašsaziņas medija
pārstāvis ar lielu piesardzību intervē vai kā
citādi savu materiālu veidošanā iesaista personas, kas varētu būt
emocionāli nestabilas vai
citādi mazaizsargātas, kā arī personas, kuras citu apstākļu vai pieredzes trūkuma dēļ
nespēj
izvērtēt informācijas publicēšanas sekas.
4.7.2. Piesardzība darbā ar nepilngadīgajiem – iegūstot,
apstrādājot un izplatot informāciju
par bērniem un nepilngadīgajiem, ir jāievēro īpaša piesardzība, lai tiem
nenodarītu kaitējumu.
4.8. Konfidencialitāte – iegūstot sensitīvu informāciju par kādu fizisku vai juridisku
personu,
plašsaziņas medijiem ir jāpieliek visas pūles, lai šādas informācijas nesankcionēta noplūde
nenodarītu
kaitējumu šai personai. Izplatot šādu informāciju, plašsaziņas mediji samēro
sabiedrības intereses un konkrētai
personai iespējamo kaitējumu.
4.9. Autortiesību ievērošana – izmantojot citu personu intelektuālo īpašumu ir
jāatsaucas uz tā
autoru/avotu. Plašsaziņas mediji iegūst visas nepieciešamās atļaujas autordarbu izmantošanai.
Citu
personu autordarbu nedrīkst uzdot par savējo. Izmantojot kādu sveša darba fragmentu kā citātu
vai pat tikai
pārstāstot būtiskāko, atsauce uz oriģinālu ir obligāta.
4.10. Interešu konflikta atklāšana – interešu konflikta
gadījumā tas ir atklāti jādeklarē. Iespējama
vai šķietama interešu konflikta gadījumā plašsaziņas medija pārstāvis
nodrošina informāciju, kas
liecina par interešu konflikta neesamību vai atstatās no pienākumu veikšanas konkrētā
jautājumā,
lai nodrošinātu sabiedrības uzticību plašsaziņas medijam.
4.11. Caurskatāmība – plašsaziņas mediji
pēc iespējas nodrošina sabiedrības iespēju iepazīties ar
informāciju par tā īpašniekiem, vadītājiem un patiesā
labuma guvējiem.
5. Tiesības
Kaitējumu cietušām personām ir tiesības vērsties Biedrības Ētikas padomē ar sūdzību par
iespējamiem šī Kodeksa
pārkāpumiem.
6. Kodeksa uzraudzības mehānisms
6.1. Biedrība tās Statūtos noteiktajā kārtībā nosaka procedūru sūdzību pieņemšanai un
izvērtēšanai. Biedrība
informāciju par sūdzību iesniegšanas un izvērtēšanas kārtību padara ērti
pieejamu tās tīmekļa vietnē.
6.2. Ja
Biedrības Ētikas padome saņemtu sūdzību atzīst par pamatotu un attiecīgais subjekts ir
Biedrības biedrs (ir
pievienojies šim Ētikas kodeksam), Ētikas padome var uzlikt pienākumu atzīt
savu kļūdu un publiskot Ētikas padomes
lēmumu attiecīgajā plašsaziņas medijā. Faktoloģiskas
kļūdas gadījumā plašsaziņas medijam ir pienākums pēc iespējas
ātrāk publicēt kļūdas labojumu,
vairāku kļūdu gadījumā – atsaukumu, un, vajadzības gadījumā, atvainošanos.
6.3.
Biedrības Ētikas padome savus lēmumus publicē savā tīmekļa vietnē, ievērojot aizskarto
personu tiesības uz
privātumu.